Isnin, 22 Disember 2014

Dari KL ke Hat Yai dan Krabi, Thailand (Bhgn 5 - Akhir)

Rabu, 3 hb Disember 2015. Hari ini adalah hari terakhir kami kami berada di Thailand. Sebelum check out dari hotel, pagi lepas sarapan kami pergi menunggang gajah di satu tempat yang tak jauh dari Ao Nang. Seronok juga pengalaman ini. Gajah dikendali oleh orang tempatan yang pakar tentang haiwan ini. Kami bergerak berkumpulan di celah-celah pokok getah yang menjadi trek laluan aktiviti ini. Kami juga di bawa berendam di dalam sungai bersama dengan gajah-gajah tersebut.

Menjelang tengahari kami pun berangkat meninggalkan Ao Nang. Dalam perjalanan balik kami singgah di pekan Krabi untuk makan tengahari dan membeli sedikit t-shirt kenang-kenangan serta buah tangan. Rupa-rupanya t-shirt yang dijual di kedai ini jauh lebih murah dengan t-shirt yang dijual di Ao Nang, kerana menurut pemilik kedai ini yang boleh berbahasa Melayu, t-shirt di kedainya dihasilkan sendiri dan dia juga membekalkan t-shirt untuk gerai-gerai sekitar sini.

Tak lupa juga kami berhenti di kawasan tepi sungai bandar Krabi di mana terletaknya 'ketam besar' yang agak terkenal kepada pelancong yang mengunjungi Krabi ini. Dia orang kata tak sah kalau tak ambil gambar kat sini... hehehe.

Sepanjang perjalanan pulang cuaca mendung dan diselang dengan hujan lebat di beberapa tempat yang kami lalui. Bagus juga memandu dalam keadaan hujan ni, tak terasa penat dan mengantuk berbanding memandu jika cuaca panas terik.

Alhamdulillah.. malamnya seperti yang dirancang kami tiba di Kulim di rumah adik. Malam tu kami berbual, minum-minum dan hulurkan buah tangan mana yang ada sikit-sikit tu sebelum berehat semalam di rumah adik.

Keesokannya kami menyambung perjalanan balik ke KL. Alhamdulillah trip kali ini berjalan dengan lancar dan berjaya juga kami jayakan apa yang dirancang. Walaupun agak penat namun pengalaman jalan-jalan dengan memandu dari KL ke Hat Yai dan Krabi ini sangat memuaskan. Insyaallah ada kelapangan dan rezeki rasa macam nak ulang lagi trip seperti ini.